Zomerkampen 2022

Alle groepen van Scouting Gillesa vanaf de welpen en kabouter leeftijd tot en met de RSA zijn de eerste week van de zomervakantie op zomerkamp geweest. De jongste groep, de Bibeo bevers, hadden al een zomerweekend gehad.

Dit jaar waren de Jacala’s op zomerkamp in Dordrecht. Ze waren uitgenodigd om op audiëntie te komen bij koningin Columbus van Genua. Het kamp liep echter wat anders dan verwacht doordat er een parachute op het terrein was neergestort. Samen met de koningin zijn ze opzoek gegaan naar de parachutist en het bleek Rogier de Avonturier te zijn die de verloren robijn van de koningin had gevonden. Omdat de koningin zo blij was met haar teruggevonden robijn, trakteerde ze de Jacala’s op een mooi afsluitend bal en had ze voor iedereen een gala outfit uitgezocht! Dit geweldige avontuur ging samen met veel leuke spelletjes, zwemmen, winkelen en vooral veel lol!

De Kawati’s kregen voor het zomerkamp de Oudenboscher Courant in de brievenbus met nieuwsberichten over graancirkels en een supermaan. Hier wilde we natuurlijk meer van weten en daarom vertrokken we naar Oudenbosch. We maakte kennis met Herbert Hubbel, een alienologist van het ruimteagentschap HARK. Hij had contact gehad met aliens en vertelde dat er hulp nodig is, want de maan is aan het zakken. We hebben de alien ontmoet en door middel van spellen zorgden we ervoor dat aan het eind van het kamp het probleem verholpen was. De alien is weer terug naar de maan vertrokken en de Kawati’s kunnen voldaan naar huis! We hebben een super leuke week gehad vol met programma’s en leuke activiteiten, met als hoogtepunt een bezoek aan Sterrenwacht Tivoli. Een zomerkamp om niet te vergeten!

De jongens van de Cachorro welpen zijn dit jaar op kamp geweest naar Berkel-Enschot. Het thema van dit jaar was “De klaaggeest van Berkel” het leek alsof er een geest in ons gebouw zat, maar het bleek de boze buurman te zijn die heel graag wat rust wilde. Daarnaast hebben we natuurlijk ook een aantal leuke activiteiten gedaan. We zijn naar Monkey Town geweest om daar lekker te klimmen. Ook zijn we gaan zwemmen. Onze zelfgemaakte programma’s waren onder andere een tocht om het dorp wat beter te leren kennen en een filmavond. We hebben het heel erg naar ons zin gehad en hebben alweer veel zin in het volgende kamp!

De Aguila’s zijn dit jaar uitgenodigd door een motorbende ‘De Bokkenrijders’. Zij zouden onze hulp nodig hebben voor hun grootste roof tot nu toe; De kapel in Roosendaal. Toen we de avond na de roof terug kwamen bij het gebouw, stond er een geestverschijning op het dak. De geest sprak een vloek over ons uit. Als we alles terug zouden brengen naar de kapel kregen we rust. De volgende ochtend lag alles door elkaar in het gebouw. De dag werd nog vreemder toen de leiding met stamppot als ontbijt aankwam. De rovers beloofden alles terug te leggen. Na twee dagen kwam de geestverschijning echter weer terug. Toen zijn we op onderzoek uitgegaan. We vonden een verborgen kamer in het gebouw achter een schilderij. Die kamer was helemaal gevuld met nog meer schatten. Toen we alles teruggebracht hebben was alles eindelijk weer goed. Naast het leuke thema hebben we ook gestookt en veel gespeeld.

De eerste week van de zomervakantie zijn wij op zomerkamp geweest met verkenner groep de Tanino’s. Wij hebben in tenten overnacht in het mooie Brexbachtal. Dit ligt net boven Koblenz (DE). Hier zijn we natuurlijk niet naartoe gefietst zoals normaal. De verkenners verzamelden om 6u ’s ochtends al in Venlo om de trein te pakken! Deze week hebben de jongens heel veel gave dingen gedaan, zoals een mooie hike door de bergen, een dagje zwemmen, de stad Koblenz bezocht en een donkere grot verkent! Naast de mooie activiteiten moesten de jongens ook een mysterie oplossen over een man die elke dag hetzelfde meemaakte en daarbij ook nog eens zijn geheugen verloor. Een drukke maar hele leuke week!

De Vexaro’s zijn dit jaar gevraagd om op Pfadfinderlager Brexbachtal een vloek te komen verbreken. Al 114 jaar werd het terrein geteisterd door een scoutinghatend beeldje genaamd Zamek. De sfeer veranderde al snel toen we een kijkje gingen nemen in één van de grotten op het terrein, waar we Zamek aantroffen! Door de week heen hebben de Vexaro’s zich moeten bewijzen aan Zamek. Ze moesten laten zien dat ze vriendelijk waren, respect hadden, één met de natuur zijn, vertrouwen in elkaar hadden, eerlijkheid, zelfstandigheid en doorzettingsvermogen hebben én een eenheid worden. Dat hebben ze laten zien door spellen te spelen, te lasergamen in teams, samen een hike te lopen en onder andere heerlijke schnitzels te maken. De patrouilleleiders hebben ook nog een eigen programma gemaakt en er was tijd voor een rustgevend voetenbadje en gezichtsmaskertje. Met een spannende treinreis naar Duitsland en weer naar huis toe, kunnen wij wel zeggen dat het een zeer geslaagd zomerkamp was!

Zaterdag 23 juli was het weer tijd voor het jaarlijkse zomerkamp van de ajota’s. Dit jaar gezellig met alle scouts, dus samen met de Tanino’s en de Vexaro’s, op stap naar Brexbachtal in Duitsland. Na een lange treinreis kwamen we aan op een mooi kampterrein tussen de bergen en naast een beekje. Over het kampterrein loopt een oud treinrails. Deze zou door een ernstig ongeluk al 30 jaar niet meer gebruikt zijn. De Ajota’s hebben deze week toch anders gezien. Ze hoorde iedere avond een treinhoorn. Via een website zijn zij hulp gaan zoeken om het mysterie op te lossen. Een avond hebben ze oog in oog gestaan met de trein. Wat een spannend kamp was dat! Hoe dit afgelopen is moet je aan de Ajota’s vragen?! Daarnaast hebben we veel leuke activiteiten ondernomen, zo zijn we gaan lasergamen, hiken, zwemmen en shoppen in Koblenz. We hebben het kamp afgesloten met een echt duits oktoberfest.

De drie scouts speltakken hebben al hun tenten en ander materiaal kunnen vervoeren naar Duitsland in drie aanhangers. We willen graag de mensen die aan ons hun aanhanger hebben uitgeleend hiervoor enorm bedanken!

“Wat een geweldig kamp!” Als RSA zijn we dit jaar helemaal naar Slovenië op zomerkamp gegaan. We zijn in het noorden begonnen en halverwege de week zijn we doorgereisd naar de kust. We waren dit jaar maar met zijn tienen, maar dat hoefde de pret niet te bederven! In een week tijd zijn we onder de grond grotten gaan bekijken en later stonden we boven op een berg. Daarnaast zijn we onder watervallen door gelopen en hebben we de hoofdstad bezocht! Ook hebben we gewoon spelletjes op en rond de kampterreinen gespeeld. De avonden werden natuurlijk afgesloten met kampvuur en een potje weerwolven. Het was een actieve week, waardoor deze erg snel voorbij vloog, maar de vriendschappen onderling zijn voor het leven!