De zomerkampen van 2023

Alle groepen van Scouting Gillesa, vanaf de welpen en kabouter leeftijd (7) tot en met de RSA (18) zijn in de zomervakantie al een week op zomerkamp geweest. De jongste groep, de Bibeo bevers, had eerder al een zomerweekend gehad.

Jullie kennen haar vast wel, de bekende vlogger/ bioloog, Frida Vonk! (de zus van scouting Nederland ambassadeur, Freek Vonk) Ze had een heel bijzonder diertje ontdekt, de groenstaart uil. Die zou in de omgeving van Gilze moeten zitten, aldus Frida. Omdat ze wel wat hulp kon gebruiken met het zoeken naar deze zeldzame uil, had ze de Bibeo Bevers van Scouting Gillesa uitgenodigd om haar te helpen. Frida leerde ons een heleboel over allerlei dieren, zo ook dat de groenstaart uil erg houdt van spelende kinderen. Daar kunnen wij wel voor zorgen! Maar zelfs na een middag spelen bij de Steengroeve is de uil nog nergens te bekennen. Na een gezellig avondje met pannenkoeken, de vlogs van broer Freek en nog meer lekkers gaan we toch maar slapen. Nou ja, de meeste kinderen dan… Wanneer we de volgende ochtend wakker worden heeft Frida goed nieuws! Ze heeft de uil ergens gehoord! We doen nog een spelletje, want daar komt de uil op af, hebben we geleerd. En wanneer we de moed al bijna opgegeven hebben, horen we hem! Hij moet vlakbij zijn. Met z’n allen sluipen we richting het geluid… En ja hoor, daar zat hij heerlijk rustig in een boom! Dankjewel Frida, voor dit mooie avontuur.

De kabouters van de Kawati’s zijn dit jaar op zomerkamp geweest in Maassluis. In dit prachtige gebouw zat ook een restaurant en al snel mochten we solliciteren samen met Ollie en Tas. We werden ook aangenomen. Doordeweeks zijn we uiteraard gaan shoppen, zwemmen en hebben we leuke spellen gespeeld. Tijdens ons uitstapje in het bos leerden we van een gids veel over de bomen, plantjes en beestjes die daar leefden! Ook hebben we zelfs 2 nachtjes in tenten geslapen, omdat het zo leuk was. We hebben de laatste dag afgesloten met een zelf gekookte maaltijd en een fantastische bonte avond!

De welpen van de Cachorro’s zijn deze zomer op kamp geweest naar Raamsdonksveer. Elk jaar hebben we weer een ander thema en dit jaar zouden we contact proberen te leggen met aliens. Echter op de eerste dag van het kamp spoelde er een piraat bij ons aan. De piraat bleek niet meer te kunnen drijven doordat hij een vervloekte schat had gestolen. Na heel wat natte kleding en raadsels die we moesten oplossen, is het ons gelukt om de vloek te verbreken. De piraat kon eindelijk weer het water op. Verder hebben we deze week veel spellen gedaan, zoals levend monopoly en kwartet. De avonden sloten we af bij een kampvuur met wat lekkers. Dit jaar zijn we ook met z’n allen naar een buitenzwembad geweest waar we lekker konden zwemmen, duiken en glijden. Alle kinderen hebben leren schieten met nerf geweren en we hebben een vlot gebouwd. Wij kijken met z’n allen terug op een super leuke week en hebben nu al weer zin in het volgende scoutingjaar!

De Aguila’s waren gevraagd om een spionnen-training te volgen van S.W.O.O.P. Al snel werd duidelijk dat agent 006 ontvoerd was door de maffia van Drunen, Tony Chocolony. Agent 001 en de kinderen van de esta groep proberen van alles om 006 te redden. Met de hulp van een vreemde Professor, snelle Jelle en de Generaal. Opeens gaat er een pieper af en vinden we een gps-tracker aan de broek van een leiding. We werden afgeluisterd! We moesten een hike lopen door de duinen om daar de rechterhand van Tony op te pakken. We werden op pad gestuurd om nog meer informatie te vinden, gadgets te ontwerpen, de communicatie te saboteren en een val te bouwen. Uiteindelijk konden we de hele maffia oppakken en 006 bevrijden. En nu de kinderen S.W.O.O.P. zo ontzettend goed hebben geholpen, kregen ze zelfs een diploma en een echt spionnen pasje!

Met de scouts van de Vexaro Troep hebben we dit jaar een nucleaire ramp aan de Veerse kust weten te voorkomen! We vonden een radio afkomstig van een onderzeeër genaamd “De Blauwe Bliksemschicht”. Deze onderzeeër leek in eerste instantie onschuldig, maar bleek gevaarlijke stoffen te bevatten. We hebben samen onder andere puzzels opgelost en morse code geleerd, waardoor we ervoor hebben gezorgd dat de lading onschadelijk is gemaakt. Gelukkig maar! Ook hadden we deze week nog tijd om te gaan zwemmen, naar een tof klimpark te gaan en natuurlijk te strijden om de kamp totem. Patrouille Walrus ging er uiteindelijk met de winst vandoor. Al met al was het een hele geslaagde week in het zonnige Zeeland!

Met de verkenners van de Tanino troep blikken we met veel plezier terug op een weekje kamp in Merselo. Hier hebben de jongens samen met de kapitein en de koopman uit de 17e eeuw de 7 zeeën bevaren op zoek naar verschillende handelswaren. Dit alles met als doel om zo elkaar te verslaan door zo veel mogelijk guldens te verdienen en dus een succesvol VOC-schip bemanning te worden. Gedurende de week hebben ze van alles beleefd, van zwemmen bij Centerparcs, tot een uitdagende hike. Op naar het nieuwe scoutingjaar!

Dit jaar zijn de Ajota gidsen van 15 tot 22 juli naar de Heikop in Brunssum op kamp geweest. Daar dachten ze een rustig kamp te hebben, maar al snel kwam de scoutsgroep erachter dat de Bokkenrijders van de Brunssumerheide achter hen aan zaten. De Bokkenrijders hadden nog wat zaken te regelen met een van de leiding die al jaren uit het oog van de Bokkenrijders probeerde te blijven. Nu deze leiding in de buurt was, kon de Bokkenrijdersbende deze deserteur eindelijk grijpen. Met behulp van de Ajota’s zijn de Bokkenrijders misleid en bleven we allemaal uit de handen van deze criminelen. Ondanks de spannende gebeurtenissen, hebben de gidsen van scouting Gillesa toch nog genoten van leuke programma’s en te gekke uitjes; een bezoek aan het zwembad én het Discovery museum in Kerkrade. Bij dit laatste uitje mochten de kinderen eerst een escaperoom testen, om vervolgens het interactieve museum te ontdekken. Met vele fietskilometers in hun benen gingen alle Ajota’s op zaterdag moe maar voldaan weer richting huis.

Op zaterdag 15 juli zijn de Explorers van Scouting Gillesa; de Kon-Tiki’s op zomerkamp vertrokken met de trein vanuit Turnhout. In Luxemburg hebben ze een week overnacht in het stadje Wiltz op een prachtig kampterrein tussen de bergen. Natuurlijk moest de omgeving verkend worden dus de groep heeft een mooie wandeling gemaakt in het centrum van Wiltz, waar een mooi kasteel te zien was. Als activiteit was de groep gaan kanoën in een prachtige omgeving op de rivier de Sur en zijn ze nog een dagje gaan afkoelen bij het zwembad. Na de ontspannen dagen waren ze genoeg uitgerust om een lange maar mooie hike te wandelen in Mullerthal. Natuurlijk kon het zien van Luxemburg-stad ook niet missen. De groep is daar een nachtje blijven slapen in een scoutinggebouw dicht bij het centrum met een mooi uitzicht op de stad. In Luxemburg-stad hebben de Kon-Tiki’s de Kazematten bezocht. Dit waren ondergrondse militaire vestinggordels die erg belangrijk waren bij het ontstaan van de hoofdstad. De laatste avond, terug in Wiltz, kon de traditionele bonte avond natuurlijk niet missen met leuke en creatieve acts en het welbekende ‘puntje, puntje lied’ voor zowel kinderen als begeleiding. Deze avond was een mooie afsluiting van een ontzettend leuk scoutingkamp.